Saturday, July 16, 2011

Pengalaman Manis....

Assalamualaikum WBT

Agak lame rasenye ambe xupdate blog ni, sebulan lebih jugak la rasenye. Sebenarnye banyak jugak la cerite2 menarik yang da ter'miss' sepanjang tempoh ni. Tapi xpe la, ape yang da lepas tu biarkan ia lepas, malas ambe nak recall balik cerite2 lame tuh.

Sebelum tu ambe nak rafakkan lah setinggi2 kesyukuran ambe pada Allah SWT kerana masih lagi sayangkan ambe ni. Walaupon ambe ni bukanlah seorang hamba yang baik, sentiasa tidak lepas dari melakukan kesilapan dan dosa, tapi Allah taala sudi lagi menyayangi ambe dengan diberikan pelbagai ujian dan musibah bagi menegur diri ambe ni yang mane ambe rasakan diri ambe ni makin jauh dari Nya. Namun dengan ujian dan peringatan yang diberikan kepada ambe tu akhirnya dapat menyedarkan diri ambe kembali. Sesungguhnye Allah itu maha Pemurah lagi maha Penyayang.



Sebenarnye, 2 hari lepas iaitu hari khamis 14 Julai 2011 dalam jam 3-4 petang di Manir, satu peristiwa telah berlaku pada diri ambe ni yang mane ianya pasti ambe xkan lupekan la sepanjang hidup ambe. Hari tu, buat pertama kalinye ambe accident mase tengah drive kereta. Alhamdulillah ambe dan penumpang2 kereta tu xde sebarang kecederaan, tapi kerete ambe tu rabok jugak la bahagian depan sebelah kanan tu. Dan yang buat ambe bersyukur lagi tu nasib baik la kereta yang ambe rempuh tu kereta kawan ambe, kalau kereta orang lain makin susah la nak settle kan keadaan. Walaubagaimanapon, bagi ambe tu kemalangan kecik je tuh, tapi cukup terkesan untuk buat diri ambe ni terus beringat dan berhati2 pada masa akan datang.

Ape yang penting, setelah ambe menganalisis kejadian tersebut ambe dapat kenal pastikan la beberape puncenye. Antaranya faktor diri ambe sendiri la. Memang xdapat dinafikan yang ambe sangat letih mase tu sebabnye xcukup tido malam sebelum hari tu, jadinye telah buat ambe xboleh nak fokus sepenuhnye mase drive (mmg sgt BAHAYA ni). Seterusnya faktor diri ambe jugak ni rasenye, iaitu ambe follow kereta depan tu dekat sangat kot ( tapi seingat ambe xde la dekat sangat). Dan faktor yang terakhir adalah faktor situasi mase tu lah yang mane ade suatu keadaan yang telah menyebabkan kereta depan ambe tu break secara mengejut dan ambe yang duk follow kat belakang ni dalam keadaan mengantuk dan dekat akhirnya melanggar belakang kereta kawan ambe tu. Akhirnye terpalit la satu kenangan manis buat diri ambe ni, hehe.

Tapi dari suatu sudut, ambe mengambil kejadian ini sebagai satu peringatan @ WARNING direct daripada Allah kepada diri ambe la atas kesilapan dan kecuaian ambe dalam melaksanakan tanggungjawab ambe sebagai hambe Nya. Mungkin juga sebagai kafarah untuk dosa2 ambe yang banyak lagi tinggi menggunung tuh dan mungkin juga sebagai teguran yang mana Allah nak sedarkan kembali ambe ni supaya kembali mengingati Nya. InsyaAllah la selepas ini ambe akan lebih berhati2 semasa memandu.

Kesimpulannya, berhati2 lah ketika memandu dan ingatlah Allah....

P/s: Gambo kemudianla ambe upload...

No comments:

Post a Comment

Picture magnified

Haddad Alwi Doa'ku