Saturday, February 28, 2015

Segenggam Garam

Bismillah.

Dalam hidup ini kita pasti tidak akan terlepas daripada masalah dan kesulitan. Setiap orang pasti akan diuji oleh Allah. Dan setiap ujian itu berbeza-beza antara setiap orang. Namun kita kena yakin bahawa ianya memang sesuai dengan kemampuan yang Allah berikan pada individu tertentu . 

Seringkali apabila diuji dengan kesusahan atau kegagalan pasti hati akan menjadi sempit, terasa seperti dihimpit-himpit sehingga tiada lagi jalan keluar. Masa itu mungkin putus asa adalah satu-satunya jalan yang terpapar dalam fikiran.

Tapi, ternyata itu adalah pilihan yang salah. Masalah ataupun kesulitan ini cuba kita ibaratkan seperti segenggam garam. Cuba kita larutkan segenggam garam itu dalam sebuah gelas yang berisi air kemudian kita minum airnya. Bagaimana rasanya? Tentu masin kan.

Kemudian ambil lagi segenggam garam dan larutkan ia ke dalam air telaga atau dan minum airnya. Pasti rasa air tersebut tidak berubah, betul tak? Padahal kuantiti dan rasa garam yang diletakkan adalah sama.

Samalah juga diri kita, masalah yang hadir tu tetap sama dan tidak akan berubah, tetapi sejauh mana kita mengisi masalah itu dalam diri hati kita. Andai hati kita sebesar sebuah gelas sudah pasti peritnya masalah itu sangat terasa, namun andai hati kita seluas telaga, masalah yang dihadapi itu pasti tidak akan terkesan pada diri kita. 

Oleh itu, lapangkanlah hati kita dalam menerima apa-apa masalah dalam kehidupan. Luaskan hati kita dengan bersangka baik di atas semua perkara, insyaaAllah masalah yang hadir itu pasti akan mampu diatasi. Disebalik masalah yang datang itu sebenarnya terselit banyak hikmah yang tidak kita ketahui. Sungguh, Allah manjadikan ujian untuk hambaNya berseseuaian dengan kemampuan mereka. Semoga bermanfaat


(Garam ni pahit ke masin rasanya? Huhu)

No comments:

Post a Comment

Picture magnified

Haddad Alwi Doa'ku